![](https://cca7c1eef6.clvaw-cdnwnd.com/01f1eac1f54864a6ac76c3439f5ba245/200000132-ac88cad82f/Lilien-midrash.jpg?ph=cca7c1eef6)
Výklady veršů 8,13-8,14
8. 13. 2. Jiná verze: [Stojí psáno:] ‘Sedící v zahradách, druhové, sledují tvůj hlas!’ Když Izraelci vejdou do synagóg a soustředěně, jednohlasně a jednomyslně odříkávají Šma, Svatý, budiž požehnán, jim říká: ‘Sedící v zahradách! Když to odříkáváte [jako] druhové, já i moje [horní] Rodina sledujeme tvůj hlas! Kéž tě uslyším!’ Když ale Izraelci odříkávají Šma roztržitě, jedni se předbíhají a jiní se opožďují, a nejsou na odříkávání Šma soustředěni, Svatý duch vzkřikne a zavolá:
8. 14. 1. ‘Uprchni, můj milý, a podobej se jelenovi (u-deme lech li-cevi)’ [Pís 8,14], totiž hornímu zástupu (cava) chválícímu (domim) Tě jedním [společným] hlasem, jedním [společným] nápěvem. ‘Na horách kořenných (besamim)’ [Pís 8,14], totiž na horních nebesích nebes (bi-šemej šamajim).
Jiná verze: [Stojí psáno:] ‘Uprchni, můj milý’, totiž z exilu, v němž [nyní] jsme a pošpiňujeme se nepravostmi. ‘A připodobni si [nás] jelenovi’: Očisti nás jako jelena!1) ‘Nebo kolouchovi beranů’ [Pís 8,14]: Přijmi naši modlitbu jako oběť koz a beranů! ‘Na horách kořenných’: Přijď kvůli té vůni zásluh našich předků, kterou před Tebou voněli! ‘Kořenných’, to je zahrada Eden, která byla celá kořenná. Proto je psáno: ‘Na horách kořenných’.
Jiná verze: [Stojí psáno:] ‘Sedící v zahradách, druhové’. – R. Jeremiáš [řekl] jménem r. Chiji Velikého: „Když se dva druhové zabývají slovy halachy a vzájemně se přebíjejí halachou, Písmo o nich praví: ‘Tehdy rozmlouvají obávající se Pána, muž se svým přítelem. A Pán to pozoruje a slyší!’ [Mal 3,16] A ‘rozmlouvání’ je právě výrazem podmaňování, neboť je psáno: ‘Umluví lidi pod nás’ [Ž 47,4]. Ba co víc, pokud se zmýlí, Svatý, budiž požehnán, jejich omyly připomene. Z jakého důvodu? [Stojí psáno:] ‘A Pán to pozoruje a slyší a zapisuje Knihu pamětní před Ním pro obávající se Pána a pro myslící na Jeho Jméno!’ [Mal 3,16] Slyší je a zapisuje: píše totiž na jejich srdce, jak si můžeš přečíst: ‘A na vaše srdce zapíši ji!’ [Jer 31,33] ‘Knihu pamětní před Ním’, protože jim ji připomíná. A komu? ‘Obávajícím se Pána a myslícím na Jeho Jméno’.”
R. Judan řekl: „Čtou-li Izraelci v Tóře jednotně,2) [stojí psáno:] ‘Tvůj hlas kéž uslyším!’ [Pís 8,13] Ale pokud ne, [stojí psáno:] ‘Uprchni, můj milý!’“
R. Ze’ira řekl: „Odříkávají-li Izraelci Šma jedněmi ústy, jednohlasně a jedním [společným] nápěvem, [stojí psáno:] ‘Tvůj hlas kéž uslyším!’ Ale pokud ne, [stojí psáno:] ‘Uprchni, můj milý!’“
[Stojí psáno:] ‘Uprchni, můj milý!’ – R. Levi řekl: „[Podobá se to] králi, který uspořádal hostinu a sezval hosty. Někteří jedli, pili a žehnali králi, jiní však jedli, pili a krále proklínali. Když si toho král všiml, chtěl jim způsobit na své hostině nepříjemnost a rozruch. Tu přišla královna, začala je obhajovat a řekla mu: ‘Můj panovníku, králi! Místo aby sis všímal těch, co jedí, pijí a proklínají tě, všímej si těch, co jedí, pijí, žehnají ti a velebí tvé jméno!’ Podobně platí, že když Izraelci jedí, pijí a žehnají, velebí a chválí Svatého, budiž požehnán, On naslouchá jejich hlasu a je spokojen. Ale když světské národy jedí, pijí a rouhají se a urážejí Svatého, budiž požehnán, necudnostmi, které vyslovují, tehdy Svatý, budiž požehnán, přemýšlí o tom, zda by snad neměl zničit Svůj svět. Tu přijde Tóra, začne je obhajovat a říká: ‘Pane světa! Místo aby sis všímal těch, co se před Tebou rouhají a urážejí Tě, všímej si Svého izraelského lidu, který žehná, velebí a chválí Tvé veliké Jméno Tórou, písněmi a chválami!’ A Svatý duch zavolá: ‘Uprchni, můj milý!’ Uprchni od světských národů a přilni k Izraelcům!”
[Stojí psáno:] ‘A podobej se jelenovi’: tak jako jelen má ve spánku jedno oko otevřené a druhé oko zavřené, podobně i tehdy, činí-li Izraelci vůli Svatého, budiž požehnán, On je sleduje oběma očima, neboť je psáno: ‘Oči Pána jsou na spravedlivých’ [Ž 34,16], ale pokud vůli Svatého, budiž požehnán, nečiní, On je sleduje jen jedním okem, neboť je psáno: ‘Hle, oko Pána je na obávajících se Ho!’ [Ž 33,18]
[Stojí psáno:] ‘Na horách kořenných (besamim)’. – R. Simon řekl: „Svatý, budiž požehnán, řekl: ‘Počkejte na mne, až zasednu k soudu nad jejich horami,3) což jsou jejich [andělští] velitelé přebývající se mnou v nebesích!’ Jak si můžeš přečíst: ‘Nad horami v nebesích (be-šamajim)’.” – R. Izák řekl: „[To znamená ‘koření (besamim)’] jako zde: ‘A ty vezmi si koření hlavu’ [Ex 30,23], ‘Velbloudi nesoucí koření a zlato’ [1K 10,2].”
R. Chunja k tomuto [výroku] r. Izáka řekl: „Svatý, budiž požehnán, nepotrestá žádný národ dole, dokud nesvrhne jeho [andělského] velitele seshora. [O tom] existuje pět veršů:
Za prvé je psáno: ‘A stane se v den onen, že navštíví Pán zástup vznešený ve výšině!’ [Iz 24,21] A teprve potom: ‘krále půdy’ [Iz 24,21].
Za druhé: ‘Jak jsi spadl z nebes, jitřenko, synu jitra!’ [Iz 14,12] A teprve potom: ‘jsi podťatý k zemi’ [Iz 14,12].
Za třetí: ‘Vždyť opije se v nebesích můj meč!’ [Iz 34,5] A teprve potom: ‘hle, na Edóm sestoupí!’ [Iz 34,5]
Za čtvrté: ‘Spoutat jejich krále řetězy’ [Ž 149,8]. A teprve potom: ‘jejich uctívače okovy železnými!’ [Ž 149,8] (R. Tanchuma řekl: „[Stojí psáno:] ‘Spoutat jejich krále řetězy’, což jsou horní [andělští] velitelé. ‘A jejich uctívače okovy železnými’, což jsou dolní [lidští] velitelé.”)
Za páté: ‘Učinit s nimi výnos psaný!’ [Ž 149,9] A teprve potom: ‘Nádherou bude On všem Jeho zbožným! Haleluja!’ [Ž 149,9]”
Vznešenost4) Izraelců je připodobněna ke čtyřem věcem: ke žni, k vinobraní, ke koření a k rodičce.
[Je připodobněna] ke žni: Když je pole požato mimo vhodnou dobu, nestojí za nic dokonce ani jeho sláma. [Je-li požato] včas, je to dobré, jak si můžeš přečíst: ‘Pošli kosu, neboť dozrála žatva!’ [Jl 4,13]
Je připodobněna k vinobraní: Když je vinice sklizena mimo vhodnou dobu, nestojí za nic dokonce ani její ocet. [Je-li sklizena] včas, je to dobré, jak [si můžeš přečíst]: ‘Vinice je obtížená,5) ochuďte ji’ [Iz 27,2], [což znamená]: ‘Vinice zplodila víno, prořežte ji!’
Je připodobněna ke koření: Tak jako koření, když se natrhá ještě měkké a vlhké, nevydává vůni, ale když se natrhá suché, tak vůni vydává.6)
Je připodobněna k rodičce: Když žena porodí mimo vhodnou dobu, dítě nepřežije. Porodí-li včas, tak přežije, jak [si můžeš přečíst]: ‘Proto vydá je do doby, než rodička porodí!’ [Mi 5,2]”
R. Acha řekl jménem r. Jehošuy ben Levi: „[Stojí psáno:] ‘Já, Pán, v době své to urychlím!’ [Iz 60,22] Bez jejich zásluh to bude ‘v době své’, v případě jejich zásluh to ‘urychlím’.“
Buď Jeho vůlí, ať je to rychle, za našich dnů! Amen!
1) Jelen je rituálně čisté zvíře povolené ke konzumaci.
2) Dosl. ‘družně’.
3) V hebrejštině jde mimo jiné o pojem pro význačnou osobnost.
4) Toto slovo tu má souvislost s konečným Vykoupením.
5) Nebo: ‘Vinice je vinná’.
6) K tomu má být patrně citován náš verš ‘Na horách kořenných’.